رپورتاژ آگهی

سلام رفقا، حالتون چطوره؟ من حسام معظمی هستم، یه مهندس که با شوق و ذوق وارد دنیای تبلیغات شدم و چند سالیه که تو این مسیر پرپیچ‌وخم دست و پا می‌زنم! شاید براتون عجیب باشه یه مهندس چرا باید بره سمت تبلیغات پزشکی اما خودم اولین بار وقتی یه پروژه کوچیک برای یه کلینیک انجام دادم، فهمیدم تو این حوزه چه فرصت‌های بزرگی هست که خیلیا هنوز بهش توجه نمی‌کنن. امروز اومدم درباره جدیدترین روش‌های تبلیغات پزشکی باهاتون گپ بزنم. می‌خوام همه‌چی رو از اون دیدی که خودم تجربه کردم براتون تعریف کنم، جوری که خودمونی و راحت باشه و براتون مفید واقع بشه.

چرا تبلیغات پزشکی اون‌قدر مهمه؟

بذارید یه خاطره براتون بگم. چند سال پیش، یکی از دوستام جراحی بینی انجام داده بود. تعریف می‌کرد چقدر برای انتخاب دکتر مناسب بین سایت‌ها و پیج‌های مختلف سردرگم شده بود. آخرشم رفت پیش یکی که اسمش رو توی یه پیج دید و از قضا نتیجه عالی هم گرفت. اونجا بود که برام جرقه زد: «وااای، این همه آدم دارن دنبال پزشک مناسب می‌گردن و پزشکان هم همین‌جوری دنبال بیمارای جدید هستن. پس یه فرصت عالی وجود داره که این دو گروه رو با یه تبلیغات اصولی به‌هم وصل کنیم.»

تبلیغات پزشکی تنها مربوط به پزشکای حاذق و مشهور نیست. یه پزشک جوون که تازه مطب باز کرده هم می‌تونه با تبلیغات اصولی، سریع‌تر شناخته بشه و به آدمای بیشتری خدمت کنه. از طرف دیگه، بیمار و مراجعه‌کننده هم زودتر می‌تونه به خواستش برسه و کسی رو پیدا کنه که واقعاً بدونه چه خدماتی ارائه می‌ده.

تبلیغات پزشکی

روش‌های مدرن تبلیغات پزشکی و تجربه‌های من

من خودم عاشق تکنولوژی و روش‌های نو هستم. هر جا ببینم یه متد جدید اومده، سریع می‌خوام تستش کنم، ببینم تو بازار ایران چطور جواب می‌ده. پس بیاید با هم مروری داشته باشیم روی چند روش مدرن و پرکاربرد تبلیغات پزشکی که واقعاً کارایی دارن.

شبکه‌های اجتماعی

بذارید روراست باشم:

 فکر نکنید چون همه درباره اینستاگرام حرف می‌زنن، دیگه اشباع شده. نه، هنوزم کلی فرصت خفن تو پلتفرم‌های مختلف هست. مثلا پزشکان می‌تونن ویدیوهای کوتاه آموزشی بسازن؛ مثلاً یه متخصص پوست بیاد راجع به روش‌های جلوگیری از جوش حرف بزنه. چنین محتوایی برای مخاطب جذاب‌تره. یا یکی از بهترین تجربیاتم مربوط می‌شه به لایوهایی که دکترای مختلف برگزار می‌کردن. تو لایو، مردم هر سوالی داشتن می‌پرسیدن و دکتر هم بی‌واسطه جواب می‌داد. بعدش بلافاصله دایرکت‌ها پر می‌شد از پیام و وقت‌های ویزیت.

محتوای ویدیویی:

ترفندش اینه که کوتاه باشه و توش یه نکته مهم یا کاربردی گفته بشه. اگه طولانی و خسته‌کننده باشه، مخاطب فرار می‌کنه.

استوری‌های سوال‌وجواب:

 مردم عاشقن بپرسن و فوری جواب بگیرن. وقتی می‌بینن جوابشونو مستقیم از یه پزشک می‌گیرن، باور کنید دیگه ولتون نمی‌کنن!

2. تولید محتوای آموزشی و وبلاگی

یادمه یه بار به یه پزشک ارتوپدی که بیماریای زانو رو درمان می‌کرد گفتم: «دکتر جان، محتوای آموزشی تو سایت بذار! بنویس که درد زانو چرا پیش میاد، چه راهکارایی داره، چه ورزشایی می‌تونه کمک کنه.» اولش باورش نمی‌شد کسی بیاد وقت بذاره و این مقالات رو بخونه. ولی بعد یه مدت تماس‌ها و مراجعه‌ها بالا رفت چون مردم سرچ می‌کردن “درد زانو” و سایت دکتر رو پیدا می‌کردن.

نوشتن ساده و بی‌تکلف:

 سعی کنین مقاله‌هایی بنویسین که حتی آدمایی که اطلاعات پزشکی ندارن هم راحت بفهمن. کلمات سخت رو یا توضیح بدین یا تا جای ممکن استفاده نکنین.

نشون دادن نمونه‌های واقعی:

مثلاً اگه دکتر متخصص زیبایی هستین، عکس قبل و بعد (با اجازه بیمار) و یه توضیح مختصر رو اضافه کنین.

3. سئو و بهینه‌سازی سایت

بیاین صادق باشیم؛ خیلیامون هر مشکلی برامون پیش میاد سریع گوگل می‌کنیم. حالا اگه یه پزشک یا کلینیک بتونه با یه سئوی درست بیاد صفحه اول نتایج، کلی آدم جذبش می‌شن. یکی از دوستام متخصص زنان بود و یه سری کلمات کلیدی رو براش هدف‌گذاری کردیم مثل “مشاوره بارداری آنلاین” یا “بهترین متخصص زنان در تهران”. اوایل فکر می‌کرد این چیزا الکیه، ولی کم‌کم دیدیم سایتش چقدر ورودی می‌گیره.

انتخاب کلمات کلیدی کاربردی: باید بدونین مریضا بیشتر دنبال چی می‌گردن. مثلاً کسی که می‌خواد بینی عمل کنه احتمالاً سرچ می‌کنه “بهترین جراح بینی” یا “عمل بینی طبیعی”.

سرعت سایت و تجربه کاربری: اگه سایت پزشکی کُند باشه یا ساختار پیچیده‌ای داشته باشه، مخاطب سریع می‌ره بیرون. اینم رو سئو تاثیر منفی داره.

تبلیغات آنلاین پزشکی

4. تبلیغات تو وبسایت‌های تخصصی

واقعاً یه زمانی کلی تبلیغات تو سایت‌های عمومی می‌کردیم؛ مثل پرتال‌های معروف که برای هر کسی تبلیغ می‌رن. اما بعداً فهمیدم تبلیغات تو سایت‌هایی که تخصصی‌ترن یا مستقیماً مخاطبان حوزه سلامت رو دارن، خیلی هدفمندتره. مثلاً برای یه کلینیک تغذیه و رژیم درمانی، تبلیغ تو یه سایت پربازدید که مخصوص مادران باردار بود، معجزه کرد.

رپورتاژ آگهی:

یه مقاله یا معرفی تو یه سایت تخصصی. حس می‌کنم رپورتاژ خیلی اثرگذاره چون شبیه یه پیشنهاد دوستانه وسط یه محتوای مفید میاد.

ارائه تخفیف یا هدیه:

تو متن رپورتاژ یه کد تخفیف یا مشاوره رایگان بذارین تا آدمایی که همون لحظه می‌خونن ترغیب شن بیان.

5. اینفلوئنسر مارکتینگ تخصصی

الان دیگه اینفلوئنسر مارکتینگ فقط برای محصولات آرایشی و پوشاک نیست. من یه تجربه با یه بلاگر آشپزی داشتم که می‌خواست رژیم غذایی سالم رو تبلیغ کنه. بردمش پیش یه متخصص تغذیه که دوست خودم بود. یه کمپین راه انداختیم و این بلاگر همه تجربه‌شو از رژیم سالم تو پیجش گفت. خیلیا آمدن به کلینیک متخصص ما چون دیدن یکی که می‌شناسنش (هرچند مجازی) از خدمات اونجا راضی بوده.

انتخاب اینفلوئنسر مناسب:

اینا باید به کار شما مرتبط باشن. مثلاً برای دکتر مو بهتره با بلاگرای حوزه زیبایی همکاری بشه تا بلاگرای حوزه خودرو!

شفافیت در تبلیغ: مخاطبا خیلی باهوشن؛ اگه ببینن همه‌چی مصنوعیه و صرفاً پول گرفته شده تا تبلیغ بشه، اعتماد نمی‌کنن.

صداقت و شفافیت:

 تو حوزه پزشکی شوخی نداریم. زندگی و سلامتی مردمه. اگه تو تبلیغات یه حرف غیرواقعی بزنین، کافیه یکی تجربه کنه و ناراضی باشه؛ درجا همه‌چی خراب می‌شه.

پزشک

در دسترس بودن اطلاعات تماس:

مردم باید آسون بتونن با شما ارتباط بگیرن. تو پیج یا سایتتون باید شماره تماس، آدرس و راه‌های ارتباطی آنلاین رو واضح بذارین.

جدول مقایسه روش‌های تبلیغات پزشکی

گاهی بهتره یه نگاه کلی بندازیم ببینیم هر روشی چه مزایا و معایبی داره و چه مثالی براش هست. این جدول شاید به کارتون بیاد:

روش تبلیغات پزشکی مزایا معایب مثال عملی
شبکه‌های اجتماعی دسترسی راحت به مخاطبان، تعاملی بودن رقابت بالا، نیاز به تولید محتوای مداوم لایو پرسش و پاسخ، ویدئوهای کوتاه آموزشی
محتوای وبلاگی ایجاد حس اعتماد، کمک به سئو نیاز به زمان و پشتکار مداوم مقاله‌های ساده درباره روش‌های درمانی و پیشگیری
سئو و بهینه‌سازی سایت جذب مخاطبان هدفمند از گوگل زمان‌بر بودن، نیاز به تخصص سئو آمدن به صفحه اول گوگل برای کلمات کلیدی پزشکی
تبلیغات در وبسایت‌های تخصصی هدفگیری بهتر مخاطبان مرتبط هزینه بالاتر، محدودیت در خلاقیت تبلیغات رپورتاژ آگهی در سایت‌های علمی یا مادران باردار
اینفلوئنسر مارکتینگ جلب اعتماد سریع، ارتباط صمیمی‌تر با مخاطب هزینه بالا و ریسک انتخاب اینفلوئنسر نامناسب همکاری با بلاگر ورزشی برای معرفی کلینیک تغذیه

 مهندس حسام معظمی : 

مهندس حسام معظمی با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه تبلیغات پزشکی میباشند از خدمات ایشان میتوانیم به طراحی سایت ، سئو سایت ، دیجیتال مارکتیگ پزشکی ، برندینگ پزشکی اشاره نماییم جهت دریافت مشاوره تبلیغات کافیست با شماره : ۰۹۹۳۴۵۴۶۰۵۳ در ارتباط باشید .

انتهای پیام



نیازمندی های اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *