مینا ایزدی در سایت اصفهان زیبا نوشت: «درحالیکه فروشندگان لباسهای نو از کسادی بازار گلهمندند، کسبوکار دستدوم فروشیها حسابی داغ شده است.
علاوه برعرضه لباسهای تاناکورا در برخی مناطق اصفهان، این دسته از پوشاک در شبکههای مجازی مانند اینستاگرام نیز به فروش میرسد.
واردات پوشاک دستدوم باقیمت پایین، باعث کاهش تقاضا برای محصولات داخلی میشود.
پوشاکی که باوجود ظاهری جذاب و قیمتی ارزان، چالشی جدی برای تولیدکنندگان داخلی و سلامت مصرفکنندگان ایجاد میکند.
به گفته فعالان صنعت پوشاک اصفهان، کشورهایی مانند پاکستان و بنگلادش با حجم عظیمی از سفارشهای لغوشده پوشاک از طرف اروپاییها و آمریکاییها طرف شدند.
آنها بهخاطر کرونا قادر به جذب پوشاک سفارشداده نبودند و قسمت عمدهای از این پوشاک باقیمت بسیار پایین به بازار ایران روانه شد.
تاثیر پوشاک تاناکورا بر صنعت نساجی اصفهان
مشتریان اغلب ترجیح میدهند لباسی بخرند که چندین بار شستهشده، اما دوام دارد؛ تا اینکه مبلغ بیشتری برای محصولی بدهند که از نظر کیفی و ظاهری ضعف دارد.
همچنین برخی برندهای وارداتی، حتی در صورت دستدوم بودن، همچنان حس تجملی بودن و پرستیژ اجتماعی را به خریدار القا میکنند.
این موضوع بر رفتار خرید قشر جوان و نوجوان جامعه تأثیر چشمگیری داشته است.
با کاهش تقاضا برای محصولات داخلی، کارخانهها و تولیدکنندگان پوشاک به کاهش تولید و درنتیجه، کاهش اشتغال روی میآورند.
واردات پوشاک دستدوم میتواند به رقابتپذیری تولیدکنندگان ایرانی آسیب وارد کند؛ زیرا آنها با تولیدکنندگان خارجی که محصولات ارزانتری به بازار عرضه میکنند، رقابت میکنند.
در مقابل این اقبال به پوشاک وارداتی و دستدوم، تولیدکنندگان داخلی در شرایطی دشوار به سر میبرند.
نبود مواد اولیه باکیفیت، کمبود ارز برای واردات پارچه، نخ، رنگ و سایر ملزومات، افزایش قیمت تمامشده تولید، مالیاتهای سنگین، نبود تسهیلات حمایتی و کاهش قدرت خرید مردم، همهوهمه شرایط را برای ادامه کار صنعتگران داخلی سخت کرده است.
علاوه بر این، نبود برنامهریزی منسجم برای برندسازی و بازاریابی، موجب شده است تولیدکننده داخلی در بازار داخلی هم نتواند با لباسهای وارداتی رقابت کند.
بیثباتی در سیاستهای ارزی، نبود بیمههای حمایتی برای تولیدکنندگان کوچک و دسترسینداشتن به بازارهای صادراتی نیز از دیگر معضلهایی است که سد راه رونق صنعت پوشاک داخلی شده است.
دستدوم های پرطرفدار
لباسهای استوک معمولا محصولاتی هستند که بهصورت عمده برای برندهای خارجی تولید شدهاند؛ اما به دلیل نداشتن تطابق با استاندارد یا سفارش اولیه، توسط آن برندها مرجوع یا رد میشوند.
این لباسها به دلیل باقیماندن در انبار تولیدکننده، با قیمت پایینتر به کشورهایی مثل ایران فروخته میشوند.
دسته دیگر، پوشاک دستدوم واقعی هستند که در کشورهای مختلف مثل برزیل جمعآوری، شستوشو، بستهبندی و با ماشینآلات خاص، مجدد به بازار کشورهایی مثل ایران عرضه میشوند.
ممکن است برخی از این لباسها فقط یکبار پوشیده شده باشند و حتی برنددار به نظر برسند، اما بههرحال استفادهشدهاند و نو محسوب نمیشوند.
برخی افرادی که بهدنبال جنسهای خارجی با قیمت ارزانتر میگردند، مشتری ثابت تاناکورافروشیها هستند.
مشتریانی هم که به دنبال مارک و برند لباسهای خارجی هستند، میگویند که بسیاری از این برندها را اصلا نمیتوان در بازار ایران پیدا کرد؛ برای همین دستدوم آنها طرفدار دارد.
پوشاک دستدوم یا همان تاناکورا در مناطقی از اصفهان مانند منطقه زینبیه، محله عمان سامانی، بهارستان و برخی راستههای بازار به فروش میرسد.
مسیرهای واردات دستدوم ها!
دبیر کمیسیون بازرگانی خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان به «اصفهانزیبا» میگوید:
«کشورهایی مانند آمریکا و اروپا با شرکتهای پاکستانی برای تولید پوشاک قرارداد بسته بودند که همزمان با شیوع ویروس کرونا طی چند سال گذشته قراردادشان را با این شرکتها لغو کرده و ۱۵درصد جریمه آن را پرداخت کردند.»
سید آرش امامی اذعان میکند:
«پاکستانیها هم این ۱۵درصد جریمه را دریافت و این پوشاک را وارد ایران کردند.
پوشاکی که بهوسیله پاکستانیها طی قرارداد با کشورهای آمریکایی و اروپایی تولید شدهاند، کیفیت مناسبی دارند و با قیمت پایین وارد ایران میشوند؛ به همین دلیل مورداستقبال هم قرار میگیرند. »
امامی بیان میکند:
«پوشاک دستدوم از ۹ مسیر وارد ایران میشود. واردات این دسته از پوشاک از طریق تهلنجی، بازارچه مرزی، کالاهای همراه مسافر، خرید اینترنتی، خرید پستی، مناطق آزاد، اسکلههای غیررسمی، کولبری و به واسطه تهاتر با کشور چین در ازای فروش نفت انجام میشود که از بین این روشها فقط کولبری غیرقانونی است.
به همین دلیل بازار پوشاک ایران در دست خارجیها بوده و میزان خرید پوشاک داخلی کاهشیافته است.»
دبیر کمیسیون بازرگانی خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان میکند:
«ترامپ تعرفهها را افزایش داده است؛ بنابراین برای تاجران آمریکایی نمیصرفد که پوشاک وارد کنند. از سوی دیگر، کشورهایی همچون ترکیه نیز پوشاک وارد نمیکنند. پوشاک دستدوم توسط بنگلادش، پاکستان و تایوان وارد ایران میشود. »
از پوشاک داخلی حمایت نمیشود!
استان اصفهان با برخورداری از شرکتهای فراوان درزمینه تولید الیاف، نخ و پارچه ۴۰درصد نساجی کشور را پوشش میدهد.
باوجود این تفاسیر جلوگیری از واردات پوشاک زمینهساز رونق واحدهای تولیدکننده پوشاک داخل خواهد شد.بازار پوشاک در شرایط حساسی قرار دارد.
از یکسو، مصرفکننده با دغدغه گرانی و کاهش کیفیت داخلی مواجه است و از سوی دیگر، تولیدکننده با فشارهای چندگانه اقتصادی و رقابت ناعادلانه از پا درمیآید.
رواج پوشاک دستدوم و استوک، اگرچه در کوتاهمدت به نفع جیب مردم است، در بلندمدت به زیان تولید، اشتغال و حتی سلامت جامعه خواهد بود.»
انتهای پیام